Atrakcje dla najmłodszych i warsztaty poetyckie

Festiwalowi Miłosza, organizowanemu pod hasłem „Piesek przydrożny”, po raz kolejny będzie towarzyszył Festiwal Literatury dla Dzieci. Najmłodsi i trochę starsi, razem z Andrzejem Maleszką, Jarosławem Mikołajewskim i wieloma innymi twórcami, będą odkrywać najciekawsze strony podróżniczej wyobraźni. To nie jedyne czekające uczestników wyprawy ku nowym przestrzeniom – w ramach Festiwalu odbędą się również intensywne warsztaty przekładu poetyckiego i krytyki poetyckiej, prowadzone przez wybitnych specjalistów.

 

Festiwal Literatury dla Dzieci

Tegoroczna edycja Festiwalu Literatury dla Dzieci upłynie pod znakiem wędrówki – do której zaproszą znani i kochani przez dzieci autorzy. W czasie Festiwalu Miłosza najmłodsi odkryją „rozmruczany” Rzym z Jarosławem Mikołajewskim i jego kotem Cagliostro, spotkają się z Andrzejem Maleszką i Bohaterami magicznego drzewa, Wojciechem Widłakiem (Wycieczki Pana Kuleczki), a także z Rafałem Kosikiem oraz postaciami jego książek – Kubą i Amelią. Podczas „Japońskiej niedzieli”, połączonej z prezentacją i warsztatami, Zofia Fabjanowska-Micyk opowie o kraju kwitnącej wiśni i książce Banzai. Japonia dla dociekliwych. To oczywiście nie wszyscy ulubieńcy dzieci, który pojawią się na Festiwalu. Przed zachodem słońca mali podróżnicy będą mogli posłuchać wieczornych czytanek – a wsród opowiadających znajdą się znane osobistości, na czele z Prezydentem Miasta Krakowa Jackiem Majchrowskim.

Podczas Festiwalu na dzieci będzie czekać wiele zajęć i warsztatów – mali uczestnicy wyruszą w podróż w przeszłość, poznając zapomniane rzemiosła, instrumenty i obyczaje, nauczą się kaligrafii z obcych krain i zobaczą, jak powstają witraże. Czeka na nich także gra miejska Łowcy sekretów, podczas której wraz z rodzicami będą odkrywali najciekawsze tajemnice miasta. W trakcie festiwalowych wędrówek warto zajrzeć także na plac Szczepański, gdzie rozgości się wystawa Butenko PINXIT z ukochanym przez dzieci Gapiszonem. Pojawi się tam również Literacki Ostry Dyżur – a książkowi lekarze sprawnie udzielą pomocy tym, którym skończyły się pomysły na lekturę.

Aktualne informacje na temat Festiwalu Literatury dla Dzieci można znaleźć na stronie http://fldd.pl/2016/.

 

Warsztaty przekładowe i krytyczne

Jak przerzucać mosty między językami? Nad tym będą pracować artyści i uczestnicy spotkań, koordynowanych przez dr hab. Magdę Heydel, wybitną przekładoznawczynię z Uniwersytetu Jagiellońskiego, tłumaczkę dzieł Josepha Conrada, Seamusa Heaneya, T.S. Eliota, Teda Hughesa i Virginii Woolf. Warsztaty, odbywające się w dwóch sesjach w terminach poprzedzających Festiwal, posłużą dyskusji nad twórczością poetycką wybranych gości tegorocznej edycji Festiwalu Miłosza oraz doskonaleniu umiejętności interpretacyjnych i przekładowych uczestników. Dodatkowo w trakcie Festiwalu uczestnicy warsztatów wezmą udział w specjalnym spotkaniu z poetą, nad którego wierszami pracowali. Zajęcia poprowadzą tłumacze tomików gości zagranicznych, wydanych specjalnie na Festiwal – m.in. nad twórczością Michaela Ondaatje pochyli się Agata Hołobut, o pracy nad przekładem wierszy Olgi Siedakowej opowie Adam Pomorski, zaś Jerzy Koch i Sławomir Paszkiet podzielą się doświadczeniem pracy nad przekładem utworów Stefana Hertmansa. Dla 5 najlepszych uczestników każdego warsztatu, wytypowanych przez prowadzących, organizatorzy zapewniają pokrycie kosztów podróży do i z Krakowa na spotkanie z poetą, którego twórczości będą poświęcone zajęcia.

Więcej o warsztatach przekładu poetyckiego tutaj.

„Najbliższa rodzina wiersza” – to hasło będzie towarzyszyć uczestnikom warsztatów krytyki poetyckiej, koordynowanych przez dr Tomasza Cieślaka-Sokołowskiego z Katedry Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki UJ, prezesa Krakowskiej Fundacji Literatury. Czesław Miłosz w Piesku przydrożnym opisywał „klasyka” jako poetę zainteresowanego raczej „szlifowaniem języka swoich poprzedników” niż twórcę skupionego na eksperymentatorskich poszukiwaniach. Czy w poezji współczesnej daje się jeszcze dosłyszeć „skargę klasyka”? A może ta opozycja, na której Miłosz buduje swój argument, dla współczesnej poezji jest już nieistotna? Pytania o rolę tradycji, o jej funkcję w najnowszej poezji polskiej będą stawiać prowadzący i uczestnicy, szukając „ukrytych dróg od wiersza do wiersza” (Harold Bloom). Poznanie tych najbliższych, rodzinnych związków wydaje się być jednym z najważniejszych sposobów krytycznej lektury. Na zakończenie dwudniowych zajęć odbędzie się panel dyskusyjny, podsumowujący prace warsztatowe. Uczestnicy zajęć przygotują eseje krytyczne, recenzowane przez prowadzących, z których trzy najlepsze zostaną opublikowanie na łamach „Nowej Dekady Krakowskiej”.

Warsztaty mają ograniczoną liczbę miejsc – może w nich wziąć udział 15 uczestników. Wszystkich zainteresowanych zasadami kwalifikacji i uczestnictwem zapraszamy tutaj po szczegółowe informacje dotyczące zapisów i terminów warsztatów.