Zaskakują, szokują, smucą, ale niezmiennie też zachwycają, zmuszają do refleksji i zapraszają do dialogu – goście pasma OFF na Festiwalu Miłosza to niezwykła grupa twórców, którzy zabiorą uczestników wydarzenia w podróż do miejsc, wobec których nie da się przejść obojętnie. Anthony Joseph nazywany liderem czarnej awangardy w Wielkiej Brytanii, The Pau – jednoosobowy punkowy zespół, dwie polskie autorki poemiksu Joanna Mueller i Joanna Łańcucka, a także młodzi, zbuntowani brytyjscy poeci Harry Josephine Giles, Luke Roberts i David Grundy oraz polski autor Patryk Kosenda – organizatorzy Festiwalu Miłosza zapraszają na awangardowe i buzujące energią spotkania z twórcami w ramach pasma OFF, które odbędzie się między 9 a 11 lipca 2021 roku.
W pierwszym wydanym po Nagrodzie Nobla tomie „Nieobjęta ziemia” spotykamy Czesława Miłosza w podróży. Zarówno tej dosłownej – wraz z poetą patrzymy na miejsca w różnych częściach świata, jak i metafizycznej przez starość, utratę i przemijanie. Miłosz, „podróżny świata”, odwiedza w myślach Kraków, Krasnogrudę, San Francisco, Kyoto czy Salem po to, by rozbudzić w sobie emocje i wspomnienia z czasów, gdy jego obecność tam była realna. Miejsce, geograficznie określone terytorium, stanowi punkt wyjścia do dyskusji i snucia opowieści. Przestrzeń, która nie może zostać przemilczana, niesie za sobą szereg znaczeń i kontekstów uwalniających się powoli w toku lektury, by ostatecznie doprowadzić nas do spraw uniwersalnych, niezależnych od szerokości geograficznej. Tym sposobem autor próbuje objąć ziemię wciąż wymykającą się rozumowi. Goście pasma OFF, tak jak Miłosz, usiłują na różne sposoby rozpoznać i nazwać rzeczywistość wokół siebie – zarówno tę fizyczną, jak i metaforyczną i abstrakcyjną.
Umierać za Warszawę / nie bardzo to się chce – krzyczy wokalistka i autorka tekstów The Pau, która tworzy niezwykły jednoosobowy projekt realizowany w ramach punkowej idei „zrób to sam”. Artystka samodzielnie pisze teksty, śpiewa, gra na gitarze i komponuje. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat zagrała kilkaset koncertów m.in. w Polsce, Norwegii, Izraelu czy na Słowacji. Debiutancką płytę zatytułowaną Ku wydała w 2017 roku we własnym wydawnictwie Mięty Pole. Jesienią ubiegłego roku ukazała się najnowsza płyta pt. RAJ.
Jedna z płyt Anthony’ego Josepha, muzyka i poety pochodzącego z Trynidadu, który mieszka w Wielkiej Brytanii, nosi tytuł Caribbean Roots i nawiązuje do muzycznej tożsamości związanej z krajem urodzenia twórcy. Wydał siedem albumów będących mieszanką free jazzu, funku i muzyki afro-karaibskiej. Jego najnowsza powieść Kitch, fikcyjna biografia Lorda Kitchenera, została nominowana do szeregu prestiżowych wyróżnień oraz nagrodzona w 2019 roku przez Jerwood Compton Poetry Fellowship. W 2020 roku na polskim rynku wydawniczym, dzięki wsparciu Festiwalu Miłosza, pojawił się tom poety Afrykańskie korzenie UFO w przekładzie Teresy Tyszowieckiej blasK!
O swój kraj urodzenia martwią się młodzi brytyjscy poeci, odnosząc się w swojej twórczości do obecnej sytuacji społecznej naznaczonej brexitem. Luke Roberts, Harry Josephine Giles i David Grundy zastanowią się, jak poezja rezonuje z politycznymi problemami. Z młodymi, zaangażowanymi poetami spotkamy podczas dyskusji, w której goście spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie, jak wiersz brytyjski reaguje na bieżące kryzysy polityczne: kryzys klimatyczny, brexit, wzrost prawicowego populizmu.
Dobermanka z okładki poemiksu (połączenia książki poetyckiej i komiksu) Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej strzeże nieokreślonego terytorium, gdzie głos mają kobiety. Drugi projekt tych autorek – zaraz po bajce Niewidka i Zobaczysko – jest tym razem skierowany do dorosłych odbiorców. Twórczynie ściśle współpracują: poetka Joanna Mueller pisze wiersze do obrazów Joanny Łańcuckiej lub odwrotnie – graficzka ilustruje już istniejące utwory. Ich wspólne dzieło opatrzone jest nazwiskami obu autorek, wbrew powszechnej praktyce podpisywania pracy jedynie nazwiskiem poety lub pisarza. Twórczynie zostały nominowane do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej właśnie za książkę Waruj.
Z czytelnikami spotka się również Patryk Kosenda, urodzony w 1993 roku poeta oraz współzałożyciel i redaktor internetowego czasopisma kulturalno-artystycznego „Stoner Polski”, autor debiutu poetyckiego Robodramy w zieleniakach (Korporacja Ha!art 2019) oraz przygotowywanej do druku drugiej książki Największy na świecie drewniany coaster (KONTENT 2021).
Pasmo OFF pilnie strzeże przestrzeni nieskrępowanej ekspresji i eksperymentu – zapraszamy na wspólne przekraczanie granic i poszukiwanie „bardziej pojemnej” formy poetyckiego wyrazu. Podczas festiwalu można będzie również zapoznać się z najnowszym numerem magazynu „KONTENT”.
Organizatorami Festiwalu Miłosza są Miasto Kraków, KBF i Fundacja Miasto Literatury.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.