Archiwum 2021 | Miłosz Festiwal
Festiwal Miłosza 9 – 11 lipca 2021
Tytuł edycji: „Nieobjęta ziemia”

Agi Miszol, Alice Oswald, Ivan Štrpka, Peter Gizzi i Anthony Joseph – to zagraniczni goście tegorocznej odsłony Festiwalu Miłosza, która odbędzie się pod hasłem „Nieobjęta ziemia”. Będziemy rozmawiać o szeroko pojętych trudnościach w opanowywaniu Ziemi i przemieszczaniu się po niej – zarówno w rozumieniu dosłownym, jak i symbolicznym. W tym roku zapraszamy na festiwal w dniach 9–11 lipca. Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków, KBF i Fundacja Miasto Literatury.

Na wydarzeniowej mapie kraju nie mogło zabraknąć Festiwalu Miłosza, który niezmiennie od 10 lat podejmuje próbę odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania współczesnego człowieka – mówi Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF. W tym roku spotkamy się w lipcu i gorąco liczymy na to, że uda nam się bezpiecznie rozmawiać o poezji na żywo, jesteśmy jednak przygotowani na wszystkie scenariusze.

Nieobjęta ziemia

Podczas tegorocznego festiwalu będziemy szukać języka, którym opiszemy rozległość i nieuchwytność życiowej podróży. Punktem wyjścia będzie tom Czesława Miłosza Nieobjęta ziemia, pierwsza wydana po Nagrodzie Nobla książka poety, w której poszukuje on bardziej pojemnej formy wyrazu. „»Nieobjęcie« zdaje się symbolizować bariery, które stają przed wyobraźnią dzisiejszych »podróżnych świata«” – mówi Krzysztof Siwczyk, dyrektor artystyczny Festiwalu Miłosza. „W dobie budowania świadomości ekologicznej, w trudnym czasie pandemii i ideologicznych demagogów, Wszystkim nam może paradoksalnie pomóc uniwersalne doświadczenie utraty złudzeń społecznych i politycznych oraz zaniku poczucia bezpieczeństwa wywołanego dojmującym rozpadem natury i znanego porządku świata”.

Olga Brzezińska, dyrektor programowa Festiwalu Miłosza, zaprasza: Mocne głosy poetek i poetów, którzy od dziesięciu lat odwiedzają kolejne edycje festiwalu, tworzą różnorodną panoramę zachwytów, wątpliwości, ambiwalencji i buntów, które winniśmy zgłaszać pod adresem świata przeobrażającego się na naszych oczach w tempie wcześniej nieznanym. Tempo to bywa obce, przynależne bardziej technologii niż doświadczeniu ludzkiemu żywiącemu się refleksją nad jakością otaczającej nas rzeczywistości. Festiwal Miłosza tę jakość dyskutował i dyskutować będzie, zwłaszcza teraz, w warunkach pandemicznych niepokojów dotyczących sposobów organizowania się świata na nowo. Poezja była, jest i będzie odważna w gestach przekraczania barier mentalnych, które odpowiadają za brak wyobraźni, tak potrzebnej, żeby świat wymyślić od nowa.

Poezja nie jest w stanie ocalić ani ludzi, ani narodów, ale może ratować znaczenia słów, które coraz częściej są spłycane i ulegają degradacji. Zadaniem poezji jest przywrócenie właściwego porządku i nadanie im na nowo wagi, aby komunikacja była bardziej efektywna, a ukryta w poezji nowa wyobraźnia pomogła światu otrząsnąć się ze zwątpienia i niepewności. Podczas Festiwalu Miłosza wsłuchamy się w głosy poetek i poetów z Polski i ze świata, ale wspomnimy także tych, którzy odeszli. I choć nie ma ich już z nami, pozostała poezja, dzięki której pamięć o naszych wielkich poetach jest żywa.

Goście Festiwalu Miłosza

Twórczość Agi Miszol, Alice Oswald, Ivana Štrpki i Petera Gizziego jest dobrze znana uczestnikom Festiwalu Miłosza, ponieważ tomiki poetów przełożone na język polski ujrzały światło dzienne podczas ubiegłorocznej edycji wydarzenia.

Agi Miszol to laureatka Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta z 2019 roku. Jest czołową izraelską autorką. Amos Oz stwierdził, że jej słowa „potrafią w tym samym czasie opowiadać historie, śpiewać oraz tańczyć”. Natomiast Magdalena Kicińska, poetka i redaktorka naczelna miesięcznika „Pismo. Magazyn Opinii”, nazywa jej sposób mówienia „językiem wolności”. W ubiegłym roku do księgarń trafił najnowszy tom Agi Mishol opublikowany przez Wydawnictwo a5 pod tytułem Jestem stąd w tłumaczeniu Angeliki Adamczyk, Justyny Radczyńskiej oraz Beaty Tarnowskiej.

Z polskimi czytelnikami spotka się również Alice Oswald. Poetka, której debiut The Thing in the Gap Stone Stile (1996) został wyróżniony Forward Poetry Prize. Jest laureatką nagrody T.S. Eliota i prestiżowej kanadyjskiej Griffin Poetry Prize. Magda Heydel, tłumaczka jej poezji, w tym najnowszego przekładu tomu Monument. Wykopaliska z Iliady (Wydawnictwo Pogranicze), mówi o jej twórczości: [Alice Oswald] szuka odpowiedzi na pytanie, kim i gdzie jesteśmy, jak również o to, co ze swoim byciem czynimy, jak zagospodarowujemy miejsce i czas, w którym się znaleźliśmy.

Amerykański poeta, eseista i wykładowca Peter Gizzi, jest autorem ośmiu tomów poetyckich, zdobywcą Lavan Younger Poet Award i stypendystą m.in. The Rex Foundation i The Howard Foundation. Twórczość Gizziego charakteryzuje się niestandardowym użyciem języka i zaskakującymi pomysłami na opisy prozaicznych scen z ludzkiego życia. Jego teksty są zamkniętą miniaturą, w której znajdujemy fascynujące detale. Polecamy lekturze książkę poetycką Pieśni progowe, przetłumaczoną przez Kacpra Bartczaka i wydaną w 2020 roku dzięki współpracy Festiwalu Miłosza oraz Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu

Nasz kolejny gość to poeta, prozaik, eseista, autor tekstów piosenek, a także tłumacz literatury włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej, czyli Ivan Štrpka. Przez wielu uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych słowackich poetów. Jest laureatem najważniejszych nagród literackich na Słowacji, a jego książki zostały przełożone na języki polski, niemiecki, portugalski, bułgarski, serbski i rumuński. Polscy czytelnicy znajdą w księgarniach jego tom Ciemne miejsce w tłumaczeniu Franciszka Nastulczyka (Instytut Mikołowski im. Rafała Wojaczka).

Pasmo OFF Festiwalu Miłosza uświetni obecność Anthony’ego Josepha, którego czytelnicy znają z Afrykańskich korzeni UFO w przekładzie Teresy Tyszowieckiej blasK! Pochodzący z Trynidadu twórca to nagradzany poeta i muzyk, autor czterech tomów poetyckich i trzech książek prozatorskich, a także wykładowca akademicki. Spotkanie z Josephem to tylko jeden z wielu punktów tegorocznego pasma OFF, które prezentuje niezależną i eksperymentalną poezję.

Nagroda im. Wisławy Szymborskiej

Jest już tradycją, że podczas Festiwalu Miłosza odbywa się gala, podczas której zostaje wręczona Nagroda im. Wisławy Szymborskiej dla najlepszych książek poetyckich roku 2019 oraz 2020. W tym roku gala odbędzie się w festiwalową sobotę 10 lipca o godz. 20:00 i można będzie ją obejrzeć na kanałach Wirtualnej Polski i na PLAY KRAKÓW.

To pierwsze z naszych tegorocznych ogłoszeń. Kolejne poetyckie karty odsłonimy już wkrótce.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

Program:

Godzina 12:00, VOD NA PLAY KRAKÓW

Spotkanie z Agi Mishol

Agi Mishol to jedna z czołowych izraelskich poetek, która wydała do tej pory blisko 20 książek poetyckich. W 2020 roku ukazał się polski przekład tomu zatytułowanego Jestem stąd. Książka, objęta patronatem Festiwalu Miłosza, została opublikowana przez Wydawnictwo a5. Podczas spotkania usłyszymy wiersze poetki zarówno w oryginale, jak i w przekładzie.

Materiał VOD dostępny na PLAY KRAKÓW

Godzina 12:00, VOD NA PLAY KRAKÓW

Spotkanie z Peterem Gizzim

Peter Gizzi to autor ośmiu tomów poetyckich, zdobywca ważnych nagród oraz stypendysta m.in. The Rex Foundation i The Howard Foundation. W zeszłym roku Wydawnictwo WBPiCAK opublikowało polskie tłumaczenie książki zatytułowanej Pieśni progowe. Książka ukazała się pod patronatem Festiwalu Miłosza. Poeta w rozmowie z Kacprem Bartczakiem, autorem przekładu, opowie o swojej twórczości i przeczyta kilka wierszy.

Materiał VOD dostępny na PLAY KRAKÓW

Godzina 12:00, VOD NA PLAY KRAKÓW

Spotkanie z Anthonym Josephem

Pochodzący z Trynidadu twórca, nagradzany poeta, pisarz, muzyk, wykładowca akademicki. Autor czterech tomów poezji i trzech książek prozatorskich. Debiut nowelistyczny autora Afrykańskie korzenie UFO dołączył do najważniejszych tekstów afrofuturystycznego kanonu. Jako muzyk Joseph wydał dotychczas siedem entuzjastycznie przyjętych albumów, a w 2020 roku został uhonorowany nagrodą dla kompozytorów przyznawaną przez Fundację Paula Hamblyna. Doktoryzował się z pisarstwa kreatywnego i (auto)biograficznego (life-writing), wykłada na Birkbeck w Londynie i na Uniwersytecie De Montfort w Leicester.

Materiał VOD dostępny na PLAY KRAKÓW

Godzina 16:00, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie i premiera książki: Andrej Chadanowicz

Spotkanie z białoruskim poetą, literaturoznawcą, krytykiem i tłumaczem Andrejem Chadanowiczem, który opowie o książce Zabawy fantomowe w przekładzie Adama Pomorskiego, wydanej w 2021 roku przez Wydawnictwo „Pogranicze” pod patronatem Festiwalu Miłosza. Jest to zbiór 70 utworów reprezentujących wszystkie okresy twórczości poety, od łotrzykowskiej ironii i gry słów wczesnych wierszy do indywidualnej tonacji w skupieniu i metrycznej zwięzłości ostatniego przejmującego cyklu liryków z przełomu 2020 i 2021 roku. Tym głosem w złych czasach przemawia uparta białoruska wolność – zadzierzysta, dalekowzroczna i otwarta na świat.

Prowadzenie: Krzysztof Czyżewski
Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW.

Godzina 17:15, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie: Magdalena Bielska

Krakowska poetka i pisarka Magdalena Bielska opowie o swojej ostatniej książce poetyckiej Torfowy ogród z mostem i tygrysem. Twórczość autorki oscyluje wokół pełnej lęków i obaw codzienności. Tom opublikowało w 2019 roku Wydawnictwo WBPiCAK. To poezja wywołująca niepokój płynący z codzienności.

Prowadzenie: Marcin Orliński

Godzina 18:20, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Miłosz Lecture: Joanna Zach

„Jako młody człowiek zostałem porażony odgadnięciem wymiaru, w jakim odbywają się wydarzenia mojego stulecia” – napisał Czesław Miłosz w Ziemi Ulro. Przez całe życie będzie próbował przeniknąć sens tego wtajemniczenia, szukając formy bardziej pojemnej, w której jego stulecie „zjawi się, jak było”. Ale Miłosz to nie tylko świadek wieku, to także poeta zakochany w świecie, wiecznie nienasycony, próbujący go objąć, dosięgnąć, wchłonąć. Ta gigantyczna osmoza i wspaniała poetycka transformacja dokonuje się dzięki sile Erosa, bo Eros – miłość życia, pasja życia – jest także źródłem poznania. To on odsłania kruchość pojedynczej istoty, daje nam odczuć dotkliwość przemijania i ból utraty. Dopiero świadomość niebezpieczeństw, które czyhają na to, co kochamy, pozwala przeniknąć wymiar czasu, zobaczyć świat inaczej, pełniej. Wtedy cywilizacja, w jej historycznych przebraniach, jawi się jako wielkie, fascynujące dziwowisko, a człowiek – jako istota tajemnicza, nierozpoznana, nieobjęta.

Miłosz nie tylko wiele widział i wiele doświadczył, dana mu była także siła umysłu, aby podnieść to doświadczenie do potęgi i nadać mu kształt uniwersalny. Czym może być jego poezja dla nas, w jaki sposób dzieło Miłosza otwiera się na naszą teraźniejszość? Albo inaczej: czy poezja zagląda w przyszłość? Jeśli to czyni, to nie przez futurologiczne spekulacje, ale przez zagęszczenie i rozświetlenie ludzkiego doświadczenia, przez obecność ponadczasowego w czasowym. I jeszcze: przez poszerzanie granic języka, aby mógł sprostać nowym doświadczeniom i wyzwaniom, a nade wszystko – przez przywracanie wagi słowom, wypaczonym i wyzutym ze znaczenia. Być może integritas, consonantia, claritas, czyli porządek mowy, który przywraca duchową równowagę i pozwala podźwignąć się z chaosu, jest nam dziś równie potrzebny jak przestrzeń do życia i powietrze.

Nienazwana potrzeba ładu, rytmu, formy

Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 19:00, CAFÉ SZAFÉ, UL. FELICJANEK 10

Waruj – performatywne czytanie poemiksu

Poemiks Waruj, czyli połączenie książki poetyckiej i komiksu, zaraz po bajce Niewidka i Zobaczysko, to drugi projekt Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, tym razem skierowany do dorosłych odbiorców. Twórczynie ściśle współpracują – poetka pisze wiersze do obrazów Łańcuckiej, a graficzka ilustruje już istniejące wiersze. Ich celem jest stworzenie wspólnej pracy opatrzonej nazwiskiem obu autorek, wbrew powszechnej praktyce podpisywania pracy jedynie nazwiskiem poety lub pisarza. Dyskusji i czytaniu towarzyszyć będą animacje przygotowane przez Olę Wasilewską.

Waruj – performatywne czytanie poemiksu z udziałem autorek Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, z animacjami Oli Wasilewskiej

Prowadzenie: Anna Marchewka

Godzina 19:30, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Debata Swój, obcy, nieobjęty

W debacie na nowo stawiamy pytania o relacje między centralnymi i peryferyjnymi językami opowieści o głębokich podziałach, które toczą współczesne wspólnoty ludzkie. Począwszy od organizmu zbiorowego państw unijnych, poprzez głęboko pęknięte i skorodowane państwa narodowe, a skończywszy na podziałach przy rodzinnym stole – daje się zauważyć, że pewien specyficzny rodzaj przechowywania i interpretacji znaczeń symbolicznych stanowi o „swojskości” lub „obcości” języka, którym próbujemy się komunikować. Czasem wydaje się, że porozumienie może być osiągnięte tylko za cenę wykluczenia i wskazania tego, który jest „swój”, a który „obcy”. W każdym przypadku język takiego kontaktu kogoś nie obejmuje, gwałtownie zakreśla granice swojej politycznej, ideowej, kulturowej i społecznej tolerancji. Podczas rozmowy chcemy upomnieć się o tych „nieobjętych” – widząc w nich tajemnicze źródło nadziei i nowego języka, którym opowiadać będzie o sobie popandemiczny świat.

Goście: Krzysztof Czyżewski, Irena Grudzińska-Gross, Tadeusz Sławek
Prowadzenie: Marek Radziwon

Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 20:00, KINO POD BARANAMI, RYNEK GŁÓWNY 27

Pasmo filmowe: Krzysztof Kieślowski

Trójkolorowa trylogia Krzysztofa Kieślowskiego oraz jego krótkie dokumenty stanowią być może najbardziej poetyckie realizacje filmowe reżysera, który zawładnął zbiorową wyobraźnią nie tylko polskich widzów. Jego „światowość” i „zaświatowość”, upostaciowione w trzech filmach-hasłach, faktycznie rewolucjonizowały myślenie o równości, wolności i braterstwie, uwalniając te pojęcia ze ścisłych kontekstów historycznych. Uniwersalizm filmów Kieślowskiego sprawdza się doskonale właśnie dziś, kiedy pewne – wydawałoby się – trwałe podstawy „świata przedstawionego” nam do życia ulegają gwałtownej korozji. Być może filmy Kieślowskiego są dopiero teraz na czasie – tyleż marnym, co wyczekującym nowego początku. Warto więc zacząć oglądanie raz jeszcze.

Gadające głowy (16 min) to czarno-biały dokument Krzysztofa Kieślowskiego, który swoją premierę miał w 1980 roku. Ludzie w różnym wieku odpowiadają na pytania, kim są i czego pragną. Film został uhonorowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen. Z kolei Trzy kolory. Niebieski (94 min) to pierwsza część słynnej trylogii Kieślowskiego. Historia młodej kobiety (Juliette Binoche), która mierzy się z rzeczywistością po śmierci córki i męża. Film został uhonorowany Złotym Lwem na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Gadające głowy, Trzy kolory. Niebieski

Wprowadzenie: Michał Oleszczyk

Pasmo filmowe powstało we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej – In Situ, organizatorem 10. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski w Sokołowsku, i Kinem Pod Baranami.

Godzina 21:00, HEVRE, UL. MEISELSA 18

Ogród ziemskich rozkoszy – wieczór poetycko-muzyczny

Dobrą tradycją Festiwalu Miłosza stały się wspólne wieczory, podczas których wszyscy zaproszeni na festiwal poeci czytają swoje wiersze przy akompaniamencie muzycznym. Zaskakująca energia tych wspólnych czytań bierze się ze zderzenia poetyk często odległych i zawsze różnorodnych. Tak właśnie bujnie rozkwita ogród słownych rozkoszy. W tym roku jego zawiązką jest tytuł jednego z najsłynniejszych „obrazów świata”, tyleż fantasmagorycznego, ile zupełnie realnego. Zmienna postać tego, co realne, najczęściej zjawia się pod postacią wiecznego przepoczwarzania się w swój diaboliczny rewers. Poezja ma moc uchwycenia momentu tej przemiany. Jest soczewką skupiającą światło nadziei wiecznie możliwego jutra i grozę naszego bytowania pod ciemną gwiazdą historii. Jest pryzmatem i horyzontem, przeczuciem i spełnieniem. Bywa zagadką.

Prowadzenie: Olga Brzezińska, Michał Nogaś
Czytają: goście Festiwalu Miłosza
Muzyka: Michał Pepol (wiolonczela, sampler)

Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 10:00, VOD NA PLAY KRAKÓW

Spotkanie z Alice Oswald

Alice Oswald, nagradzana brytyjska poetka, opowie m.in. o tomie wierszy zatytułowanym Monument. Wykopaliska z „Iliady”. Autorką polskiego przekładu jest Magda Heydel. Książka, objęta patronatem Festiwalu Miłosza, została opublikowana przez Wydawnictwo „Pogranicze” w ubiegłym roku. W trakcie spotkania usłyszymy wiersze, które przeczytają poetka oraz tłumaczka.

Materiał VOD dostępny na PLAY KRAKÓW

Godzina 10:00, VOD NA PLAY KRAKÓW

Spotkanie z Ivanem Štrpką

Ivan Štrpka – słowacki poeta, prozaik, eseista, autor tekstów piosenek, tłumacz literatury włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej opowie o tomie wierszy zatytułowanym Ciemne miejsca. Polski przekład autorstwa Franciszka Nastulczyka ukazał się nakładem Instytutu Mikołowskiego w 2020 roku i został objęty patronatem Festiwalu Miłosza.

Materiał VOD dostępny na PLAY KRAKÓW

Godzina 12:00, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie: Justyna Bargielska

Justyna Bargielska, wielokrotnie nagradzana poetka i prozaiczka, w 2019 roku powróciła z nowym tomem wierszy. Dziecko z darów to poezja daleka od patosu, dotykająca codzienności, miłości, macierzyństwa i życia. Książkę opublikowało Wydawnictwo Wolno.

Prowadzenie: Maciej Libich

Godzina 13:15, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie: Sebastian Brejnak

Sebastian Brejnak to poeta, muzyk i doktorant literaturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Twórca opowie o swoim debiutanckim tomie wierszy Filo opublikowanym przez Wydawnictwo Literackie w 2020 roku. Książka otrzymała nominację do Nagrody Poetyckiej im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego ORFEUSZ.

Prowadzenie: Ewa Lipska

Godzina 14:20, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie: Joanna Roszak

Joanna Roszak to poetka, nauczycielka języka polskiego i profesor w Instytucie Slawistyki PAN. Nominowana do najważniejszych polskich nagród poetyckich. Twórczyni opowie o swojej ostatniej książce poetyckiej zatytułowanej Ploso, która ukazała się w 2020 roku w Biurze Literackim.

Prowadzenie: Wojciech Szot

Godzina 15:30, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie: Andrzej Sosnowski

Spotkanie z Andrzejem Sosnowskim – autorem kilkunastu tomów wierszy i laureatem najważniejszych nagród poetyckich. Twórca przekładał utwory autorek i autorów amerykańskich, angielskich i francuskich. Na co dzień jest redaktorem „Literatury na Świecie”.

Prowadzenie: Magdalena Piotrowska-Grot

Godzina 15:30, OGRÓD MEHOFFERA, UL. KRUPNICZA 26

Słuchanie świata – ekopoetyckie warsztaty lekturowe

Przeczytamy wspólnie wybrane wiersze współczesnych poetów (m.in. Jane Hirshfield, Gary`ego Snydera i Konrada Góry), w których więcej-niż-ludzki świat – to, co czasem odruchowo odkreślamy jako „naturę” – pojawia się nie jako „przedmiot” (opisu, namysłu, zachwytu, skargi), lecz jako kolektyw żywych, działających, twórczych podmiotowości. Spróbujemy przestroić uwagę na nasłuch, uprzytomnić sobie, że nie tylko ludzie aktywnie patrzą, porozumiewają się i budują znaczenia. Wyjdziemy na spotkanie obcości i dowiemy się czegoś nowego o sobie.

Prowadzenie: Julia Fiedorczuk

Liczba miejsc ograniczona (15 os.), obowiązują zapisy: www.kbf.krakow.pl

Godzina 16:00, DE REVOLUTIONIBUS BOOKS&CAFE, UL. BRACKA 14

Spotkanie autorskie: Patryk Kosenda

Premierowe spotkanie z Patrykiem Kosendą wokół jego drugiej książki Największy na świecie drewniany coaster. Autor szeroko komentowanego debiutu (Robodramy w zieleniakach z 2019 roku) w kolejnym tomie w nieco oszczędniejszy i dojrzalszy sposób podbija wszystkie istotne dla siebie wątki (dziwność, bezradność wobec zasad rządzących rzeczywistością społeczno-ekonomiczną, lęk przed nadchodzącą/zapowiadaną katastrofą), korzystając z tych strategii estetycznych, na które wskazywali uwagę jego dotychczasowi recenzenci. Na bogactwo językowe, oryginalny humor, a także płynność intertekstualną zwracali uwagę m.in. Jakub Sęczyk na łamach „Odry”, Anna Mochalska w „Nowym Napisie Co Tydzień” czy Paulina Chorzewska w „Wakacie”.

Prowadzenie: Paweł Kaczmarski

Spotkanie w De Revolutionibus Books&Cafe oraz stream na profilu magazynu „KONTENT”

Godzina 18:00, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Debata: Podróżny świata

Zasadniczym pytaniem debaty jest kwestia poszukiwania w literaturze i sztuce nowych języków opisu sytuacji człowieka postawionego wobec narastających, licznych kryzysów, z których najłatwiej uchwytne, bo boleśnie doświadczalne, są globalny kryzys ekologiczny i równie globalna korozja porządków demokratycznych. Ten splot hekatomby ekologicznej i narastającej fali politycznego populizmu, sprawia, że współczesny „podróżny świata” przemieszcza się po pejzażach coraz bardziej ułudnych i nietrwałych. Zostaje wrzucony w świat „bezpodstawny”, w którym sam musi szukać trwałych punktów egzystencjalnego odniesienia. Czy literatura może być jeszcze takim punktem? I czy potrafi zaoferować uwspólnioną z doświadczeniem indywidualnym i zbiorowym opowieść o świecie, która przeciwstawi się tak modnej – zwłaszcza w rzeczywistości wirtualnej – narracji o tego świata szczątkach?

Goście: Julia Fiedorczuk, Maria Poprzęcka, Adam Wajrak
Prowadzenie: Ryszard Koziołek

Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 18:00, DE REVOLUTIONIBUS BOOKS&CAFE, UL. BRACKA 14

Premiera nowego numeru magazynu KONTENT

Siedemnasta premiera i zarazem czwarte urodziny kwartalnika literackiego „KONTENT” w odbędą się w formie tradycyjnego cyklu rozmów o nazwie STYKI wokół tekstów z numeru. STYKI to minispotkania, podczas których autorzy i autorki publikujący w „KONTENCIE” prezentują swoją twórczość oraz rozmawiają z krytykami i krytyczkami, którzy komentowali ich utwory. W ten sposób dochodzimy do tego, co wydarza się na styku krytyki i literatury.

Spotkanie w De Revolutionibus Books&Cafe oraz stream na profilu magazynu „KONTENT”

Godzina 20:00, TRANSMISJA ONLINE

Gala Nagrody im. Wisławy Szymborskiej

Na tegorocznej gali zostaną przyznane nagrody dla najlepszych książek poetyckich 2019 oraz 2020 roku. Nominowani zostali: Anna Adamowicz, Justyna Bargielska, Jakub Kornhauser, Joanna Mueller i Joanna Łańcucka, Michał Sobol, Genowefa Jakubowska-Fijałkowska, Adam Kaczanowski, Tomasz Różycki, Mirka Szychowiak oraz Urszula Zajączkowska. Wydarzenie będzie transmitowane na kanałach Wirtualnej Polski i PLAY KRAKÓW. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Wisławy Szymborskiej oraz KBF.

Transmisja na żywo: WP.PL, PLAY KRAKÓW, FB Fundacji Szymborskiej i FB Krakowa Miasta Literatury UNESCO

Godzina 20:00, KINO POD BARANAMI, RYNEK GŁÓWNY 27

Pasmo filmowe: Krzysztof Kieślowski

Trójkolorowa trylogia Krzysztofa Kieślowskiego oraz jego krótkie dokumenty stanowią być może najbardziej poetyckie realizacje filmowe reżysera, który zawładnął zbiorową wyobraźnią nie tylko polskich widzów. Jego „światowość” i „zaświatowość”, upostaciowione w trzech filmach-hasłach, faktycznie rewolucjonizowały myślenie o równości, wolności i braterstwie, uwalniając te pojęcia ze ścisłych kontekstów historycznych. Uniwersalizm filmów Kieślowskiego sprawdza się doskonale właśnie dziś, kiedy pewne – wydawałoby się – trwałe podstawy „świata przedstawionego” nam do życia ulegają gwałtownej korozji. Być może filmy Kieślowskiego są dopiero teraz na czasie – tyleż marnym, co wyczekującym nowego początku. Warto więc zacząć oglądanie raz jeszcze.

Siedem kobiet w różnym wieku (16 min) to słynny dokument Kieślowskiego pokazujący tancerki baletowe na różnych etapach życia. Z kolei Trzy kolory. Biały (87 min) to druga część filmowej trylogii reżysera. To historia Polaka Karola (Zbigniew Zamachowski), który powraca do ojczyzny i postanawia zerwać z wizerunkiem nieudacznika. Film przyniósł Kieślowskiemu Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie za najlepszą reżyserię.

Siedem kobiet w różnym wieku, Trzy kolory. Biały

Wprowadzenie: Michał Oleszczyk

Pasmo filmowe powstało we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej – In Situ, organizatorem 10. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski w Sokołowsku, i Kinem Pod Baranami.

Pokaz z audiodeskrypcją dla osób z dysfunkcją wzroku. Audiodeskrypcja – Fundacja Katarynka. Nagranie audiodeskrypcji przez Fundację Siódmy Zmysł było możliwe dzięki wsparciu finansowemu Z Zurich Foundation.

Godzina 21:00, DZIEDZINIEC PAŁACU POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Koncert: The Pau

The Pau to jednoosobowy projekt Pauliny, realizowany w ramach punkowej idei „zrób to sam”. Artystka samodzielnie pisze teksty, śpiewa, gra na gitarze i komponuje. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat zagrała kilkaset koncertów m.in. w Polsce, Norwegii, Słowacji czy Izraelu. Debiutancką płytę zatytułowaną Ku wydała w 2017 roku we własnym wydawnictwie Mięty Pole. Jesienią 2020 roku ukazała się najnowszy krążek RAJ.

Godzina 11:00, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie z laureatami Nagrody im. Wisławy Szymborskiej

Prowadzenie: Bartosz Sadulski

Godzina 12:00, TYLKO NA PLAY KRAKÓW

Spotkanie wokół awangardowej poezji brytyjskiej

Czy młoda poezja odzwierciedla społeczne nastroje i polityczne gesty? Czy może być formą oporu? Z jakimi problemami borykają się młodzi poeci na Wyspach Brytyjskich? Dyskusja młodych zaangażowanych poetów brytyjskich o tym, jak wiersz reaguje na bieżące kryzysy polityczne: kryzys klimatyczny, brexit, wzrost prawicowego populizmu.

Goście: Luke Roberts, Harry Josephine Giles, David Grundy
Prowadzenie: Marta Koronkiewicz, Paweł Kaczmarski

Materiał VOD dostępny na PLAY KRAKÓW

Godzina 12:20, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie: Jacek Dehnel

Spotkanie wokół ostatniej książki poetyckiej Jacka Dehnela. Najdziwniejsze to zbiór 25 wierszy, który ukazał się w 2019 roku nakładem Biura Literackiego. Tym razem poeta wskrzesza to, co minione, by móc zrozumieć współczesność.

Prowadzenie: Justyna Sobolewska

Godzina 13:30, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie: Sara Szamot

Spotkanie będzie dotyczyć tomiku poetyckiego Ścisk. Jest to debiut młodej poetki Sary Szamot, który ukazał się w tym roku. Autorka porusza w swojej twórczości kwestie solidarności ze zwierzętami – osobami nieludzkimi, zabiera głos w sprawie katastrofy klimatycznej i rozprawia się z nierównościami i zatrważającymi efektami epoki dominacji człowieka na Ziemi.

Prowadzenie: Magdalena Kicińska

Godzina 14:45, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Spotkanie autorskie i premiery książek

Trzy uznane polskie poetki opowiedzą o swoich najnowszych książkach. Mer de Glace Małgorzaty Lebdy wyznacza nowy etap w twórczości poetki skupionej do tej pory na lokalności i relacjach rodzinnych. Duch zmiany otacza również Raster Lichtensteina Agnieszki Wolny-Hamkało. Poetka tym razem bierze w nawias wcześniej stosowane strategie. Osadzony w lingwistycznej medytacji nad słowem piach Urszuli Zajączkowskiej z pewnością będzie zaskoczeniem dla wielbicieli twórczości poetki. Wszystkie trzy tomy poetyckie opublikowało Wydawnictwo Warstwy. Wydarzenie jest współorganizowane we współpracy z Wrocławiem Miastem Literatury UNESCO.

Małgorzata Lebda, Agnieszka Wolny-Hamkało, Urszula Zajączkowska
Prowadzenie: Michał Nogaś

Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 16:15, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Premiera książki Ararat Louise Glück

Spotkanie wokół pierwszego polskiego tomu poetyckiego Louise Glück Ararat w tłumaczeniu Krystyny Dąbrowskiej, opublikowanego przez Wydawnictwo a5 pod patronatem Festiwalu Miłosza. Glück, korzystając z doświadczeń osobistych, porusza w swojej twórczości temat samotności i utraty. Poetka w niezwykły sposób łączy surowość stylu z przystępnością językową.

Goście: Krystyna Dąbrowska, Kacper Bartczak
Prowadzenie: Agata Hołobut

Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 17:45, PAŁAC POTOCKICH, RYNEK GŁÓWNY 20

Jubileusz Festiwalu Miłosza

Dziesiąta edycja Festiwalu Miłosza skłania do podsumowań, co niekoniecznie musi oznaczać zwrot ku przeszłości – może też zachęcać do uważnego przyglądania się współczesności, a nawet do wychylania się w przyszłość. Wspólnie z Ireną Grudzińską-Gross, Andrzejem Franaszkiem i Aldoną Kopkiewicz zastanowimy się, czy Czesław Miłosz nadal jest „jak świat”, czy może już jest raczej „w świecie” i czy ciągle jest jedną z wielu części literackiej rzeczywistości. Czy doszło już do zmiany perspektywy w percepcji jego utworów, a jeśli tak, to czy potrafimy ją wykorzystywać do jeszcze lepszego rozumienia twórczości autora Nieobjętej ziemi? Jak toczyć z Miłoszem spory, jak się mu nie poddawać, jak wyzwalać się spod władzy wyznaczonych i utrwalonych trybów lektury – przekonamy się podczas ostatniej z festiwalowych debat.

Debata: Miłosz jak świat dziś
Goście: Andrzej Franaszek, Irena Grudzińska-Gross, Aldona Kopkiewicz
Prowadzenie: Anna Marchewka

Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 19:30, NARODOWY STARY TEATR IM. HELENY MODRZEJEWSKIEJ

Śpiewa to, co milczy

Wyjątkowy wieczór poetycko-muzyczny, symbolicznie zamykający 10. edycję Festiwalu Miłosza, poświęcony będzie Adamowi Zagajewskiemu, wybitnemu poecie, którego pożegnaliśmy przed paroma miesiącami. W trakcie tego specjalnego wydarzenia usłyszymy znakomitych polskich aktorów czytających wiersze twórcy z akompaniamentem muzycznym. Grzegorz Mania i Piotr Różański wykonają trzecie części wszystkich symfonii Johannesa Brahmsa w transkrypcji fortepianowej kompozytora.

Wieczór poświęcony Adamowi Zagajewskiemu

Wiersze Adama Zagajewskiego czytają: Danuta Stenka i Juliusz Chrząstowski
Muzyka: Grzegorz Mania, Piotr Różański (fortepian)

Spotkanie w Teatrze Starym. Transmisja na żywo na PLAY KRAKÓW

Godzina 20:00, KINO POD BARANAMI, RYNEK GŁÓWNY 27

Pasmo filmowe: Krzysztof Kieślowski

Trójkolorowa trylogia Krzysztofa Kieślowskiego oraz jego krótkie dokumenty stanowią być może najbardziej poetyckie realizacje filmowe reżysera, który zawładnął zbiorową wyobraźnią nie tylko polskich widzów. Jego „światowość” i „zaświatowość”, upostaciowione w trzech filmach-hasłach, faktycznie rewolucjonizowały myślenie o równości, wolności i braterstwie, uwalniając te pojęcia ze ścisłych kontekstów historycznych. Uniwersalizm filmów Kieślowskiego sprawdza się doskonale właśnie dziś, kiedy pewne – wydawałoby się – trwałe podstawy „świata przedstawionego” nam do życia ulegają gwałtownej korozji. Być może filmy Kieślowskiego są dopiero teraz na czasie – tyleż marnym, co wyczekującym nowego początku. Warto więc zacząć oglądanie raz jeszcze.

Tramwaj (5 min)to krótkometrażowa etiuda fabularna i zarazem debiut reżyserski Kieślowskiego. Z pozoru prosta, a jednak urzekająca historia o przypadkowym spotkaniu dwojga młodych ludzi. Z kolei Trzy kolory. Czerwony (99 min) to ostatnia część filmowej trylogii Kieślowskiego – opowieść o młodej dziewczynie, która wkracza w życie starszego, zgorzkniałego mężczyzny. Film otrzymał nominację do Złotej Palmy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.

Tramwaj, Trzy kolory. Czerwony

Wprowadzenie: Michał Oleszczyk

Pokaz biletowany w Kinie Pod Baranami, Rynek Główny 27

Pasmo filmowe powstało we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej – In Situ, organizatorem 10. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski w Sokołowsku, i Kinem Pod Baranami.

Goście:

Multimedia:

Festiwal Miłosza 2021 Dzień 1

Festiwal Miłosza 2021 Dzień 2

Festiwal Miłosza 2021 Dzień 3

Organizatorzy:

Dofinansowanie

Wpisz szukaną frazę: