Grzegorz Mania | Miłosz Festiwal

Pianista, prawnik. Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. Ukończył również z wyróżnieniem studia w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Roscoe, prof. Charlesa Owena oraz prof. Caroline Palmer.

W 2017 roku uzyskał na Uniwersytecie Jagiellońskim stopień doktora nauk prawnych za rozprawę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Praca uzyskała wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 15. edycji konkursu Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na pracę naukową, informację medialną, plakat i krótki film z zakresu własności intelektualnej. W 2019 roku uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie stopień doktora habilitowanego.

Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, NOSP-rze, St. Martin in the Fields w Londynie, a także dwukrotnie w Wietnamie, na zaproszenie ambasadora RP, m.in. w operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi. Jako solista wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Polish Art Philharmonic oraz Krakowską Młodzieżową Orkiestrą Kameralną. Występował na Festiwalu Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna i Festiwalu Emanacje. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji (występując solo oraz dokonując prawykonania utworu na fortepian solo i orkiestrę kameralną Michała Pawełka), w Norwegii, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Finlandii, na Cyprze i Ukrainie.

Współpracował z wieloma znakomitymi muzykami, m.in. z Anną Marią Staśkiewicz, Marcinem Zdunikiem, Bartoszem Koziakiem, Hanną Hipp. Regularnie występuje w duecie z Katarzyną Budnik. Jest członkiem orkiestry kameralnej Extra Sounds Ensemble, z którą nagrał (partia szpinetu) płytę Metamorphosis dla niemieckiej wytwórni Solo Musica. Współtworzy z pianistą Piotrem Różańskim Zarębski Piano Duo. Pianiści wystąpili m.in. w St. Martin in the Fields w Londynie oraz na inauguracji XXII Ogólnopolskiego Turnieju Pianistycznego w Żaganiu. W lutym i marcu 2018 roku duet wystąpił w Los Angeles, m.in. na University of Southern California. Pianiści występowali również m.in. w Finlandii czy Niemczech, a także wielokrotnie w Polsce. W październiku 2018 roku dokonali prawykonania utworu Emila Wojtackiego Szkice przestrzeni. W 2019 roku pianiści nagrali płytę Polska na 4 ręce zawierającą m.in. komplet utworów Władysława Żeleńskiego na cztery ręce.

Grzegorz Mania uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buckiem, Anthonym Spirim, Kwartetem DAFO, Altenberg Trio, Jerome’em Rosem, Tadeuszem Gadziną, Dominikiem Połońskim, Wolfgangiem Redikiem, Piotrem Reichertem, Ewą Bukojemską, Janem Jańskim, Alasdairem Beatsonem, Carole Pressland, Krzysztofem Chorzelskim, Victorem Rosenbaumem, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003–2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych (m.in. Pörtschach w Austrii, Bromsgrove w Wielkiej Brytanii). Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych (m.in. konkursy w Krakowie, Legnicy i Jaśle). Wielokrotnie wykonywał partię fortepianu i celesty jako członek zespołu Filharmonii Krakowskiej oraz Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, kameralistyki i gry a vista. Jest współautorem (z dr hab. M. Gardoń-Preinl) podręcznika do gry a vista dla szkół średnich, którego pierwsza część ukazała się 2017 nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, druga część zaś w 2020 roku. W przygotowaniu jest ostatnia część podręcznika. Dla PWM przygotował również wybór utworów na cztery ręce dla uczniów szkół muzycznych pierwszego stopnia (Na cztery dziecięce ręce, 2019) oraz dla uczniów szkół muzycznych drugiego stopnia (Grajmy więcej na cztery ręce,2020; wspólnie z P. Różańskim).

Koordynator szeregu projektów: Polsko-Niemieckiej Akademii Orkiestrowej (2014), projektu W poszukiwaniu inspiracji muzyczne wędrówki młodzieży. Norwegia–Islandia–Polska finansowanego w ramach programu Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego w ramach Mechanizmu Finansowego EOG 2009–2014 (2014), Młodzi pod kołem podbiegunowym. Polska muzyka w Finlandii (2018), 6. edycji Dni Muzykowania Zespołowego i Rodzinnego (2015–2020), 4. edycji Festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna (2017–2020), 4. edycji festiwalu „Krakowski salon muzyczny” (2017–2020), a także Międzynarodowej Wymiany Młodzieży Polska-Izrael (2015, 2017). Pomysłodawca serii koncertowej Międzypokoleniowa Akademia Muzyczna (Kraków, Dobczyce, 2018–2020) oraz programu edukacyjnego Start w muzyczną dorosłość (2018–2020). Główny koordynator projektu Gradus ad Parnassum – akademia mistrzowskiej pianistyki, będącego największym spotkaniem pianistycznym w Polsce (2017–2019), a także projektu Moniuszkowski portal pieśniowy (2019). Koordynator konferencji online (Szkoła artystyczna w czasach epidemii 2020, Szkoła artystyczna po(?) pandemii 2021 – obie będące największymi wydarzeniami w szkolnictwie artystycznym, Wirtualna Akademia Twórczej Pianistyki, 3. edycje w 2020 i 2021, Wirtualna Akademia Smyczkowa, 2020 i 2021).

Grzegorz Mania jest obecnie adiunktem w Katedrze Prawa Gospodarczego Publicznego i Prawa Pracy Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a także pracownikiem m.in. Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Jest autorem monografii Muzyka w prawie autorskim (2020), a także licznych artykułów, rozdziałów w monografiach, glos oraz podręczników i publikacji muzycznych oraz współredaktorem czterech monografii naukowych.

Zrealizował szereg projektów doradczych, szkoleniowych i popularyzatorskich. Był przewodniczącym rady programowej kampanii PWM Jesteś twórcą, masz prawo, w ramach której wystąpił również w filmach lekcjach i prowadził szkolenia dla nauczycieli. Współpracował z Centrum Edukacji Artystycznej, Narodowym Forum Muzyki, Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych. Prowadził zajęcia na Uniwersytecie Jagiellońskim, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Współpracuje także z licznymi organizacjami pozarządowymi.

W 2018 roku wspólnie z prof. Stefanem Wojtasem w duecie Mistrz-Uczeń, został wyróżniony Nagrodą Ars Quaerendi Województwa Małopolskiego za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. W 2019 i 2020 roku otrzymał stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Fot. Natalia Jansen

Organizatorzy:

Dofinansowanie

Wpisz szukaną frazę: