„Każdy człowiek chce zmieniać świat, kiedy zaczyna cokolwiek robić. Ja chyba nie liczyłem na to, że można zmienić świat w dosłownym tego słowa znaczeniu. Myślałem, że uda się ten świat opisać” – te słowa Krzysztofa Kieślowskiego pozwalają spojrzeć na jego twórczość z nowej perspektywy. Myśl reżysera jest obecna w tryptyku „Trzy kolory”, który opisuje świat w sposób niezwykły. Wielokrotnie nagradzany, uwielbiany przez widzów cykl jest jedną z najbardziej znanych trylogii w historii polskiego filmu. „Niebieski”, „Biały” i „Czerwony” zobaczymy wraz z trzema krótkimi dokumentami Kieślowskiego („Gadające głowy”, „Siedem kobiet w różnym wieku” i „Tramwaj”) w ramach Festiwalu Miłosza od 9 do 11 lipca w krakowskim Kinie Pod Baranami.
Trójkolorowa trylogia Krzysztofa Kieślowskiego oraz jego krótkie dokumenty stanowią być może najbardziej poetyckie realizacje filmowe reżysera, które od momentu premiery zawładnęły zbiorową wyobraźnią nie tylko polskich widzów. Jego „światowość” i „zaświatowość”, upostaciowione w trzech filmach, faktycznie weryfikowały myślenie o równości, wolności i braterstwie, uwalniając te pojęcia ze znanych dotychczas kontekstów historycznych. Uniwersalizm filmów Kieślowskiego sprawdza się doskonale właśnie dziś, kiedy pewne – wydawałoby się – podstawy „świata przedstawionego” ulegają gwałtownej korozji. Właśnie z tego powodu organizatorzy Festiwalu Miłosza postanowili raz jeszcze zaprezentować publiczności filmowe obrazy z lat 90. ubiegłego stulecia, aby spróbować na nowo odczytać zawarte w nich idee i konteksty. Pokazom będzie towarzyszyć każdorazowo wprowadzenie krytyka filmowego Michała Oleszczyka.
W piątek 9 lipca widzowie zobaczą pierwszą część trylogii „Niebieski” (94 min) oraz czarno-biały dokument Kieślowskiego zatytułowany „Gadające głowy” (16 min), który swoją premierę miał w 1980 roku. Rozmówcy reżysera w różnym wieku odpowiadają w nim na pytania, kim są i czego pragną. Obraz został uhonorowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen. Z kolei „Trzy kolory. Niebieski” to pierwsza część słynnej trylogii Kieślowskiego. Opowiada historię młodej kobiety (Juliette Binoche), która mierzy się z rzeczywistością po śmierci córki i męża. Film został uhonorowany Złotym Lwem na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.
W sobotę 10 lipca zapraszamy na „Siedem kobiet w różnym wieku” (16 min) – słynny dokument Kieślowskiego pokazujący tancerki baletowe na różnych etapach życia. Obejrzymy też drugą część trylogii „Trzy kolory. Biały” (87 min). To historia Polaka Karola (Zbigniew Zamachowski), który powraca do ojczyzny i postanawia zerwać z wizerunkiem nieudacznika. Film przyniósł Kieślowskiemu Srebrnego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie za najlepszą reżyserię. Pokaz odbędzie się w systemie AudioMovie z audiodeskrypcją dla osób z dysfunkcją wzroku.
Podczas niedzielnego seansu 11 lipca na dużym ekranie zostanie zaprezentowana krótkometrażowa etiuda fabularna i zarazem debiut reżyserski Kieślowskiego zatytułowany „Tramwaj” (5 min) – z pozoru prosta, a jednak urzekająca historia o przypadkowym spotkaniu dwojga młodych ludzi. Z kolei „Trzy kolory. Czerwony” (99 min) to ostatnia część filmowej trylogii reżysera – opowieść o młodej dziewczynie, która wkracza w życie starszego, zgorzkniałego mężczyzny. Film otrzymał nominację do Złotej Palmy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.
Wszystkie pokazy są biletowane. Bilety do nabycia w kasie Kina Pod Baranami.
Kliknij i kup bilet:
piątek, 9 lipca 2021, godz. 20.00
sobota, 10 lipca 2021, godz. 20.00
niedziela, 11 lipca 2021, godz. 20.00
Organizatorami Festiwalu Miłosza są Miasto Kraków, KBF i Fundacja Miasto Literatury. Pasmo filmowe powstało we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej – In Situ, organizatorem 10. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski w Sokołowsku, i Kinem Pod Baranami.