Nowy stan skupienia – organizatorzy Festiwalu Miłosza o jego 9. edycji | Miłosz Festiwal

Nowy stan skupienia – organizatorzy Festiwalu Miłosza o jego 9. edycji

Świat, jaki znamy, stanął na głowie, to co znajome niknie powoli w niepamięci, a to co niesie przyszłość, jest niepewne. W takich warunkach przyszło nam żyć, pracować, być razem – choć na odległość. Nowy nieproszony gość, jakim jest wirus, wymógł zmianę w sposobie spędzania czasu, pracy, komunikowania się, tworzenia i korzystania z dóbr kultury. Wymusił na nas nowy stan skupienia. Pod takim hasłem odbędzie się tegoroczny, niestandardowy, ale tak samo nasz i wasz – Festiwal Miłosza. Nowy stan skupienia oznacza wielowątkową zmianę: przeniesiemy program wydarzenia do ogólnodostępnych przestrzeni internetu, skierujemy uwagę na literaturę, zgromadzimy się w rozgałęzieniach światłowodów, a nade wszystko zadbamy o stan skupienia na słowie, detalu, znaczeniu, emocji.

Konieczność przeniesienia wydarzeń festiwalowych do sieci jest okazją do promocji poezji w czasach, które z prędkością internetowego łącza zmieniają nasze kulturowe przyzwyczajenia i rytuały. Z jednej strony ulegamy złudnemu wrażeniu, że kultura literacka jest na wyciągnięcie ręki, którą kładziemy na klawiaturze komputera. Z drugiej strony tęsknimy za doświadczeniem kultury żywej, spełniającej się w fizycznym kontakcie jej twórców i odbiorców. Ta dziwna sytuacja życia w „międzyczasie”, w zawieszeniu i niepewności dnia jutrzejszego, wyostrza naszą uwagę na to, co – mamy taką nadzieję – chwilowo utracone. Poezja od wielu lat korzysta z nowych form komunikacji. Nie jest językiem ze spiżu. Reaguje, w swojej nieskończonej różnorodności na najdrobniejsze poruszenia w wielkim słowniku, z którego czerpiemy, opisując świat. Czasami przyczynia się to do poważnych zmian w leksyce, przywracając słowom ich podstawowe znaczenia. Zysk płynący z doświadczenia pandemii polega na wyostrzonej uwadze, z jaką traktujemy otaczającą nas rzeczywistość. Nowy stan skupienia słów i skoncentrowania na lekturze wydaje się nam koniecznym ćwiczeniem duchowym i intelektualnym. Może się przyczynić do lepszego rozpoznania procesów, które zaskoczyły nas wraz z korektą poczucia indywidualnego i zbiorowego bezpieczeństwa. Poezja może stać się językiem nadziei, która wydobywa się ze spotkania z niemym jeszcze jutrem świata.

Tegoroczna edycja Festiwalu Miłosza to zaproszenie do kilkumiesięcznego, stałego kontaktu z poezją. W programie znajdą się między innymi: pięć premier tomów poetyckich, warsztaty pisania, wieczory poetycko-muzyczne, konkurs dla debiutujących poetek i poetów czy wydarzenia pasma OFF. Zerkniemy również w przeszłość polskiej poezji współczesnej dzięki archiwalnym materiałom filmowym. Szereg planowanych w sieci wydarzeń Festiwalu Miłosza ma służyć podtrzymywaniu ciągłości kultury literackiej – nieprzerwanemu streamingowi nadziei dla świata, który potrzebuje jej teraz bardziej niż kiedykolwiek.

Olga Brzezińska
Dyrektor Programowa Festiwalu Miłosza

Izabela Helbin
Dyrektor KBF

Krzysztof Siwczyk
Dyrektor Artystyczny Festiwalu Miłosza

Wpisz szukaną frazę: